Nieodwracalne Online

Irréversible
Nieodwracalne online

Gaspar Noé jest znany ze swoich filmów podpalających. Wiele można było również powiedzieć o jego pierwszym filmie fabularnym, pełnym przemocy Seul contre tous (1998), o rzeźniku, który zgwałcił swoją córkę. „Ludzie są zafascynowani przemocą w telewizji i filmach, ale w bezpośredniej konfrontacji z nią odwracają głowy i odchodzą” – powiedział filmowiec. To właśnie tę sprzeczność chciał uwydatnić swoją grafiką.

Robi to, konfrontując swoich widzów z przemocą w taki sposób, aby nie mieli wyjścia. Na przykład gwałt Alexa trwa nie krócej niż dziewięć minut i jest uchwycony pod jednym i tym samym bolesnym kątem kamery. Jako widz prawie czujesz się winny; stoisz tam i patrzysz na to jak zboczony podglądacz. I czy ci się to podoba, czy nie, nic nie możesz zrobić. Ponieważ Noé również bawi się czasem, pracując od początku do końca w historii, czujesz się całkowicie bezsilny. Widzowie z pewnością będą mieli trudności z oglądaniem tego filmu, ponieważ okrutne i konfrontacyjne obrazy wprawią Cię w osłupienie, a nawet zasmucą. Nic dziwnego, że Noé znalazł inspirację w filmach takich jak „2001: Odyseja kosmiczna” (1968) (nawet bardzo dobitnie), „Mechaniczna pomarańcza” i „Słomiane psy” (oba z 1971).

„Nieodwracalne” zostało nakręcone bez scenariusza; aktorzy zostali poproszeni o jak najwięcej improwizacji. Cassel ślizga się tylko raz; kiedy na przyjęciu przedstawia się jako Vincent, kiedy jego postać tak naprawdę nazywa się Marcus. Aktorzy grają dobrze, chociaż prawie nie zwracasz uwagi na grę aktorską, ponieważ przemoc graficzna i specjalna struktura fabuły trzymają Cię w garści. To absolutnie pokazuje, że Monica Bellucci daje się pobić w tak upokarzający sposób. Jeszcze dziewięć minut! Jesteś skłonny powiedzieć, że Noé mógł wyrazić swoją rację w scenie trwającej trzy lub cztery minuty. Ale Francuz po prostu lubi prowokację. Wszystko w tym filmie emanuje niepokojem; latająca kamera, elektroniczny szum, który służy jako partytura, złowieszcza paleta kolorów, w której zanurzone są obrazy. Jesteś niejako wciągnięty w szaloną podróż przez piekło, które również wydaje się realistyczne. Zabawa z czasem, która według Noé jest nieodwracalna, nadaje filmowi dziwaczny dodatkowy wymiar. Cięcie czasu na kawałki i granie go w odwrotnej kolejności jest najbardziej zbliżone do odwrócenia czasu. I to jest dokładnie to, co zrobił filmowiec. „Takie podejście sprawia, że ​​myślisz inaczej o teraźniejszości.

1h 37m 2002

Życzymy miłego seansu!